fredag 23 maj 2008

Fryst cheesecake


Min svägerska lagar alltid en himmelsk cheesecake, här kommer receptet!

Smörj en löstagbar form. Smula 6 st digestivekex fint (t ex i en mortel), bröa formen med dem. Tag fram 3 skålar.
Skål 1: 3 äggvitor, vispa till hårt skum. (Häll gulorna i 3).
Skål 2: 3 dl grädde, 0.5 tsk vaniljsocker. Vispa.
Skål 3: 3 äggulor, 2 dl socker. Vispa pösigt. Tillsätt 200 g philadelphiaost, vispa.
Rör ihop skål 1+2. Tillsätt 3 (denna bör röras ner i fluffet, ej tvärtom). Frys i minst 4 h. Servera gärna med färska jordgubbar.

Tips: Om man gör skålarna i ordningen 1,2,3 behöver man inte diska av elvisparna mellan varje.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag gjort efter ditt recept. Hoppas den har fryst klart tills ikväll så jag får smaka.. MUMS! Tack för receptet, hittade det genom google.se :)

Malin sa...

Hopppas den blir lyckad!

Cutecakes-Paulina sa...

Mmmm, låter gott,har letat efter att bra recept. Tack för receptet och smarta arbetsbeskrivningen!

stine - pokerfrugan sa...

nu minsann ska jag baka ditt recept :) hoppas de blir gött

Helen Asker sa...

Fantastisk god, vi har precis avnjutit kakan i goda vänners sällskap. Jag fick frågan om det var vit choklad i, den var ju så god. Nepp sa jag, bara fina basingredienser :)
Jag har länkat till denna sida från vår blogg, hoppas att det är ok: http://blog.englagava.com/20100220/289/.

Vonka sa...

Ååå vad spännade det ska bli! Svärföräldrarna kommer på middag idag å till kaffet blir det cheesecake :-)
Håll tummarna för att det blir lyckat ;-)

Tack för receptet!

Marika sa...

Jag gjorde den här fantastiskt goda cheesecaken idag! Mums! Extra gott när man kunde sitta ute på alatanen i solen och avnjuta den :)

Lisa sa...

Alldeles alldeles underbart! Kör alltid på det här receptet och det blir lika lyckat varje gång!

Wesslantjej sa...

Superbra recept, tacka din syster från mig!;) Jag har gjort två styckna, fast med lite olika smaksättningar..

Kramar

Melinda sa...

Åå så gott det kommer att bli. Jag har precis stoppat in den i frysen:)

Men jag har prövat att hälla ner lite chokladsås som stelnar (hard topping) i cheesecaken jag har aldrig smakat det men det ser gott ut. :)


Tack så mycket för receptet!

Anonym sa...

Mycket gott recept. Testade även att ha i rivet citronskal och saften från en pressad citron och det blev verkligen jättegott :)

Anonym sa...

Helt underbar cheescake, rekommenderas varmt!

Nellie sa...

Jag har precis stoppat in den i frysen och väntar spänt på resultatet =)detta är dessutom min första cheesecake jag ger mig på själv, jag återkommer om hur den blev =D

Hanna - Bakfnatt sa...

Hejsan! Jag gjorde denna cheesecake i veckan och så god den blev! Även jag vill rekommendera den =) Har lagt upp receptet på min blogg, hoppas att det är ok? Självklart så länkar jag! Ha en fin lördag!

Anonym sa...

Hur lång tid innan servering bör man ta ut den ur frysen?

Anonym sa...

Hej!

har precis stoppat in min cheesecake i frysen. Jag minskade lite på grädden och la i turkisk yogert också, blir spännande och se hur det blir. En liten fundering. Jag gjorde som du sa att vispa äggvitan först. När det var dax att lägga i hop allt hade äggvitan sjunkt ihop och vattnat sig, så det var bara att diska visparna och få upp vitan igen.

Anonym sa...

Helt underbart helt enkelt!!!
Har gjort den säkert 10ggr, alltid lika uppskattad! Idag smaksätter jag med hallon och daimkulor..mmmm
TACK!!
Mvh Anna

Anonym sa...

Jättegod!

Schlumlin sa...

Gjorde denna helt underbart goda chessecake, men botten blev helt lös. Hur tjock ska den vara? Typ ett tunt lager kex, men smaken är ju så god av kexen. Kan jag blanda smör i kexen för att få den mera fast? Kanske någon vet? Hälsningar Tina

Julia sa...

Ja du kan ha smör i digestive kexen, det håller ihopp sig mer då :) och det var en jättegod cheese cake tack för receptet.